- Positiiviset terveysvaikutukset
- Ilman laadun paraneminen
- Meluhaittojen väheneminen
- Kaupunkitilan tehokkaampi käyttö
- Viihtyvyyden lisääntyminen
Toimenpidekokonaisuus
2.9. Liikkumisen ohjaus
Päästövähennysarvio
1 000 – 10 000 t CO₂e/vMuut hyödyt
SDG-tavoitteet
- Kestävät kaupungit ja yhteisöt
- Vastuullista kuluttamista
- Ilmastotekoja
Eteneminen
7 % Valmis86 % Aikataulussa7 % Myöhässä
Toimenpidekokonaisuuden kuvaus
Tarjotaan asukkaille kestävien kulkutapojen kokeiluja.
Koululaisia ja opiskelijoita kannustetaan kestävään liikkumiseen.
Henkilöstön joukkoliikenne-edusta tehdään nykyistä joustavampi.
Selvitetään keinoja ratkaista ruuhkautumisen ongelmia ensisijaisesti liikkumisen ohjauksen keinoin.
Edistetään julkisen liikenteen käyttöä yhdistämällä tapahtumien pääsylippuun joukkoliikennelippu.
Kehitetään poikkeuksellisiin sääolosuhteisiin varautumista liikenteessä ja niistä tiedottamista kaupunkilaisille.
Toimenpiteet
- 2.9.1Toteutus (Aikataulussa)Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelma
- 2.9.2Toteutus (Aikataulussa)Liikkumisen ohjauksen toimenpidesuunnitelma
- 2.9.3Ei aloitettu (Aikataulussa)Ruuhkat ja liikenteen ohjaus
- 2.9.4Toteutus (Aikataulussa)Kestävän liikkumisen markkinointi asukkaille
- 2.9.5Suunnittelu (Aikataulussa)Kestävän liikkumisen markkinointi työpaikoille
- 2.9.6ValmisKestävä liikkuminen päiväkoti- ja koulumatkoilla
- 2.9.7Toteutus (Aikataulussa)Opiskelijoiden pyöräilyn edistäminen
- 2.9.8Ei aloitettu (Myöhässä)Julkisen liikenteen edistäminen kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluissa
- 2.9.9Suunnittelu (Aikataulussa)Henkilöstön kestävän liikkumisen pilotit
- 2.9.10Toteutus (Aikataulussa)Kestävä työmatka- ja työasialiikkuminen
- 2.9.11Toteutus (Aikataulussa)Joustavat työkäytännöt
- 2.9.12Ei aloitettu (Aikataulussa)Liikenteen poikkeustilanteiden hallinta
- 2.9.13Toteutus (Aikataulussa)Kestävä työmatka- ja työasialiikenne Tampereen Vedessä
- 2.9.14Toteutus (Aikataulussa)Tammenlehväkeskuksen kestävän työliikkumisen edistäminen