Kuvaus
Tampereella liikenteen ilmastopäästöt aiheutuvat pääosin tieliikenteestä. Tamperelaiset tekevät noin 38 prosenttia matkoistaan henkilöautolla. Koska kaupungin ja koko seudun väestö kasvaa nopeasti, liikkuminen ei voi jatkossa tukeutua yksityisautoiluun päästöjen tai keskustan rajallisen tilan puolesta. Vuonna 2023 kestävien liikennemuotojen osuus kulkutavoista oli 62 prosenttia. Kaupungin tavoite on, että vuonna 2030 niiden osuus on 69 prosenttia.
Liikennejärjestelmän kehittämisessä etusijalla ovat joukkoliikenne, kävely ja pyöräliikenne. Kestävien kulkutapojen lisääminen edellyttää pitkäjänteisiä ja määrätietoisia toimia sekä liikennejärjestelmän kehittämisen resurssien kohdentamista juuri joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräliikenteen olosuhteiden parantamiseen.
Seudun joukkoliikenteen palveluita kehitetään niin, että ne voivat vastata tavoitteiden mukaiseen palveluiden kysynnän kasvuun. Raitiotie on joukkoliikennejärjestelmän kehittämisen merkittävin yksittäinen hanke, sillä se pienentää ilmastokuormaa vähentämällä liikenteessä kuluvaa energiaa ja käyttämällä öljyn sijasta sähköä. Raitiotie luo myös puitteet kestävälle rakentamisen maankäytölle ja edistää älykästä liikennejärjestelmää, jossa kehitetään sujuvia matkaketjuja ja uusia liikkumisen palveluja.
Yhteiskäyttöautot, autonomisen liikenteen kehittäminen ja kaupunkipyörät täydentävät kestävää liikennejärjestelmää ja vähentävät yksityisautoilun tarvetta. Jotta liikkuminen olisi sujuvaa myös tulevaisuudessa, sääolojen muutoksia ennakoidaan. Ilmastonmuutokseen sopeutumiseksi esimerkiksi runsaan lumentulon vaikutuksiin kaduilla ja palveluvuoroissa ja niistä tiedottamiseen on varauduttava.