Hyppää sisältöön
Teema

2. Kestävä liikennejärjestelmä

Kestävien liikennemuotojen kulkutapaosuus on 69 prosenttia.

Kuvaus

Tampereella liikenteen ilmastopäästöt aiheutuvat pääosin tieliikenteestä. Tamperelaiset tekevät noin 38 prosenttia matkoistaan henkilöautolla. Koska kaupungin ja koko seudun väestö kasvaa nopeasti, liikkuminen ei voi jatkossa tukeutua yksityisautoiluun päästöjen tai keskustan rajallisen tilan puolesta. Vuonna 2023 kestävien liikennemuotojen osuus kulkutavoista oli 62 prosenttia. Kaupungin tavoite on, että vuonna 2030 niiden osuus on 69 prosenttia.

Liikennejärjestelmän kehittämisessä etusijalla ovat joukkoliikenne, kävely ja pyöräliikenne. Kestävien kulkutapojen lisääminen edellyttää pitkäjänteisiä ja määrätietoisia toimia sekä liikennejärjestelmän kehittämisen resurssien kohdentamista juuri joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräliikenteen olosuhteiden parantamiseen.

Seudun joukkoliikenteen palveluita kehitetään niin, että ne voivat vastata tavoitteiden mukaiseen palveluiden kysynnän kasvuun. Raitiotie on joukkoliikennejärjestelmän kehittämisen merkittävin yksittäinen hanke, sillä se pienentää ilmastokuormaa vähentämällä liikenteessä kuluvaa energiaa ja käyttämällä öljyn sijasta sähköä. Raitiotie luo myös puitteet kestävälle rakentamisen maankäytölle ja edistää älykästä liikennejärjestelmää, jossa kehitetään sujuvia matkaketjuja ja uusia liikkumisen palveluja.

Yhteiskäyttöautot, autonomisen liikenteen kehittäminen ja kaupunkipyörät täydentävät kestävää liikennejärjestelmää ja vähentävät yksityisautoilun tarvetta. Jotta liikkuminen olisi sujuvaa myös tulevaisuudessa, sääolojen muutoksia ennakoidaan. Ilmastonmuutokseen sopeutumiseksi esimerkiksi runsaan lumentulon vaikutuksiin kaduilla ja palveluvuoroissa ja niistä tiedottamiseen on varauduttava.

Tavoitteet

  • Autoilun suoritteen kasvu pysähtyy vuoteen 2025 mennessä ja kääntyy laskuun väestön kasvusta huolimatta.
  • Tampereella toimii kattava, monimuotoinen, tehokas ja vähäpäästöinen joukkoliikennejärjestelmä, joka koostuu raitiotiestä, lähijunista, bussiliikenteestä ja kaikki kulkumuodot yhdistävistä älykkäistä matkaketjuista.
  • Kävely ja pyöräliikenne ovat sujuvia, houkuttelevia ja turvallisia kulkumuotoja, jotka on eroteltu omille väylilleen keskustoissa ja pääreiteillä. Pyöräily on nopein liikkumismuoto alle 3 kilometrin matkoilla.
  • Tampereelle on syntynyt monipuolinen liikkumispalveluiden valikoima täydentämään kestävää liikkumisjärjestelmää. Yksityisauton omistamisen ja käytön tarve ovat vähentyneet.
  • Suurin osa koulumatkoista ja kaupungin työntekijöiden työmatkoista tehdään kestävillä kulkutavoilla.
  • Kaupunki yhteistyökumppaneineen toteuttaa monipuolista liikkumisen ohjausta osana liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelua. Liikkumisen ohjauksen keinot on kytketty muihin kestävän liikkumisen edistämisen keinoihin.

Hyötyjä päästövähennysten lisäksi

  • Joukkoliikenteen parempi palvelutaso: sujuvammat ja nopeammat matkat
  • Terveydelliset hyödyt, muun muassa haitallisten lähipäästöjen ja melun väheneminen sekä omin voimin kulkemisen myötä vaikutukset kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
  • Kaupunkiympäristön viihtyvyyden lisääntyminen
  • Liikenteen turvallisuuden paraneminen
  • Oman auton omistamisen tarve vähenee
  • Kaupunkitilan tehokkaampi käyttö ja tiivistymisen tuomat taloudelliset hyödyt
  • Uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntyminen
  • Tampere profiloituu eurooppalaisena raideliikennekaupunkina
  • Liikkumismahdollisuuksien yhdenvertaisuuden lisääntyminen