- Monimuotoisen kaupunkiympäristön edistäminen
- Täydennysrakentamisen mahdollistaminen
- Palvelujen ja joukkoliikenteen kannattavuuden vahvistaminen
Toimenpidekokonaisuus
1.2. Kestävän liikkumisen edellytykset
Päästövähennysarvio
10 000 – 50 000 t CO₂e/vMuut hyödyt
SDG-tavoitteet
- Kestävät kaupungit ja yhteisöt
- Ilmastotekoja
Eteneminen
8 % Valmis83 % Aikataulussa8 % Myöhässä
Toimenpidekokonaisuuden kuvaus
Kaupungin kasvua ohjataan keskustaan, aluekeskuksiin ja joukkoliikenteen pääreittien varrelle.
Edistetään Suomi-rataa ja lähijunaliikennettä.
Kehitetään lähiympäristön viihtyisyyttä ja palvelujen saavutettavuutta kävellen, pyörällä ja joukkoliikenteellä.
Huomioidaan ilmastonmuutoksen riskit liikennesuunnittelussa.
Toimenpiteet
- 1.2.1ValmisKaavoitus kestävän kasvun vyöhykkeelle
- 1.2.2Toteutus (Aikataulussa)Tiivistymispotentiaali raitiotievyöhykkeen ulkopuolella
- 1.2.3Toteutus (Aikataulussa)Kestävä liikkuminen uusilla ja täydennysrakentamisen alueilla
- 1.2.4Suunnittelu (Aikataulussa)Nopea Tampere–Helsinki-ratayhteys
- 1.2.5Toteutus (Aikataulussa)Lähijuna-asemat maankäytön suunnittelussa
- 1.2.6Suunnittelu (Aikataulussa)Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne asemakaavassa
- 1.2.7Toteutus (Aikataulussa)Palveluiden saavutettavuus kestävillä kulkutavoilla
- 1.2.8Toteutus (Myöhässä)Digitaalinen kaupunkitilaohje
- 1.2.9Suunnittelu (Aikataulussa)Lähipalveluiden saavutettavuus
- 1.2.10Ei aloitettu (Aikataulussa)Tieliikennehankkeiden ilmastovaikutusten arviointi
- 1.2.11Ei aloitettu (Aikataulussa)Liikennejärjestelmän suunnittelun suunnitteluohjeistuksen kehittäminen sopeutumisen näkökulmasta
- 1.2.12Toteutus (Aikataulussa)Lähimatkailun edistäminen