Hyppää sisältöön

Eteneminen

  • Ei aloitettu
  • Suunnittelu
  • Toteutus
  • Valmis
Aikataulussa

Lähijuna-asemat on huomioitu maankäytön suunnittelussa

Kuvaus

Maankäytön suunnittelussa huomioidaan myös Tampereen kaupunkiseudun vuonna 2016 tuottama Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen kehittämisselvitys sekä muu kaupunkiseudun joukkoliikenneselvitystyö. Tesoman lähijunaseisake on otettu käyttöön vuoden 2021 elokuussa.

Kantakaupungin vaiheyleiskaava - valtuustokausi 2017-2021:ssa tehtiin vuonna 2019 selvitys tulevaisuuden maankäyttöedellytyksistä Tampereen kantakaupungin lähijuna-asemien ympäristöissä ja lisäksi vaiheyleiskaavaan otettiin mukaan ohjeellinen lähijuna-asema- ja tutkittava ohjeellinen lähijuna-asema- kaavamerkinnät ja määräykset. Kuusi näistä kahdeksasta kaavamerkinnästä sijaitsee vaiheyleiskaavan kaupunkistrategian kasvun ja elinvoiman vyöhykkeen ulkopuolella. Kaupunkistrategian kasvun ja elinvoiman vyöhyke noudattelee pitkälti, nykyistä, rakenteilla olevaa ja suunniteltua raitiotiereitistöä, mutta sisältää myös Tesoman lähijuna-aseman, joka on jo otettu käyttöön, seutua.

Kaunpunkirakenteen toiminnallinen sekoittuneisuus korostuu lähijuna-asemien ympäristössä korttelimittakaavassa ja Tampereella on otettu käyttöön kaupunkirakenteen toiminnallisen sekoittuneisuuden mittari osana yleiskaavoituksen kaupunkiympäristön tilanneseurantaa vuonna 2022.

Valtuustokaudella 2021-2025 yleiskaavoituksen työohjelmassa on mukana Tesoman asemanseudulle, Lielahti-Hiedanrannan alueelle, keskustan strategisen osayleiskaavan ja Alasjärven itäpuolelle strategista yleiskaavatasoa tarkemmat osa-aluetarkastelut. Näistä osa-alueista Tesoman asemanseudulla on siis jo toimiva lähijunaseisake ja esimerkiksi visiotyöselvityksiä on tehty, Lielahti-Hiedanrantaan on kantakaupungin vaiheyleiskaavassa valtuustokaudella 2017-2021 kaavoitettu uusi henkilöliikenteen asema- kaavamerkintä ja kaavamääräys ja keskustan strategisen osa-yleiskaavan alueella toimii Tampereen päärautatieasema ja myös viidentähden keskusta -kehitysohjelmassa erityisesti kannen alue ja Tampereen asemakeskus -hanke ovat huomioineet kestävän liikkumisen tarpeita. Myös Lakalaivaan on kantakaupungin vaiheyleiskaavassa valtuustokaudella 2017-2021 kaavoitettu uusi henkilöliikenteen asema- kaavamerkintä ja kaavamääräys.

Tampereen joukkoliikenteeltä saatua Nysse-alueen junaliikenteen nousutietoa hyödynnetään Tampereen seudun kehitteillä olevassa julkiseksikin tulevassa seudullisessa seurantajärjestelmässä.

Tesoman lähijunaseisakkeen yhteydessä on liityntäpysäköinti.

Virallinen kuvaus

Tulevaisuuden lähijuna-asemien tilavaraukset, niiden saavutettavuus kävellen ja pyöräillen sekä liityntäpysäköinti huomioidaan maankäytön suunnittelussa kantakaupungin yleiskaavan mukaisesti.
(Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartan mukaisesti)

Lue lisää

  • Kustannukset 2023-2030

    virkatyötä tai < 100 000 €

Yhteenveto ja yhteystiedot

Aikajänne

Toteutetaan aikavälillä 2021 - 2025

Hillintä ja sopeutuminen

Tietoja päivitetty 30.01.2024