Hyppää sisältöön

Eteneminen

  • Ei aloitettu

  • Suunnittelu

  • Toteutus

  • Valmis

Aikataulussa

Erilaisia selvityksiä on tehty ja kaasutankkausasemien potentiaalisia paikat on suunniteltu selvitettävän vuoden 2024 loppuun mennessä. Koordinointia tarvitaan.

Kuvaus

Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartassa mainitaan, että sähköautojen on arvioitu yleistyvän siten, että jopa 30 % henkilöautojen suoritteesta ajetaan sähköllä vuonna 2030 ja Tampereen kaupunkiorganisaation osalta vuonna 2030 kaikista henkilöautoista 70 % kulkee sähköllä ja loput 30 % biokaasulla.

Tampereen ensimmäinen sähköisen liikenteen toimenpidesuunnitelma laadittiin vuosille 2015-2018 ja se on myöhemmin uusittu vuosille 2019-2025.

Tampereen kaupunki tilasi vuonna 2020 Ramboll Finland Oy:ltä Sähköautojen latauspisteinfran laatiminen Tampereella -selvityksen, joka sisälsi muun muassa

  • Taustaa työlle
    • kuvauksen nykytilasta Tampereella ja
    • yleisestä toimintaympäristöstä Suomessa,
    • tietoa EU:n asettamista velvoitteista
  • Benchmarking-tarkastelun seuraavista kaupungeista
    • Espoo
    • Helsinki
    • Rovaniemi
    • Oslo
  • Tieto latausinfran reunaehdoista ja mahdollisuuksista kaupungeissa
    • Suunnittelu
    • Vaihtoehtoisia toimintamalleja latausinfran järjestämiseen
    • Kaupunkien ohajusmahdollisuudet
  • Tampereen latausinfraan keskittyvää selvitystä
    • Tampereen tavoitteet ja tilanne
    • Toimintamallien sovittamisesta Tampereelle

Selvitystyön tilaajana Tampereen kaupungilla oli liikennejärjestelmän suunnittelu -yksikkö. Vuoden 2022 tulevaisuuden energiaratkaisut kantakaupungissa -selvitystyössä tehtiin yleiskaavayksikössä tiivistelmä tästä selvityksestä.

Kaasutankkausasemien pontentiaalisia paikkoja ei yllä kuvatussa selvityksessä käsitellä eikä niitä ole vielä yleiskaavoituksen energiaselvityksessäkään huomioitu, mutta Pirkanmaan ELY-keskuksen Rambollilta vuonna 2021 tilaamassa Pirkanmaan energiajärjestelmä selvityksessä on tietoa myös kaasuinfrastruktuurista, biokaasusta ja tuottamisen nykytilanteesta ja mahdollisuuksista erityisesti tieliikenteessä.

Lisäksi Tampereen sähköautojen latauspisteiden yleissuunnitelma, jossa keskitytään latausverkoston toteuttamiseen kaupungin omistamille kiinteistöille asiaan liittyvän EU-lainsäädännön velvoitteiden täyttämiseksi, valmistui loppuvuodesta 2020.

Tilastokeskuksen mukaan henkilöautoja oli liikennekäytössä vuonna 2022 Suomessa 2740393 ja Tampereella 98048 eli Tampereen osuus n. 3,6%. Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) mukaan Suomessa oli 31.12.2022 sähkökäyttöisiä (täyssähkö ja ladattavat hybridit) liikennekäytössä olevia henkilöautoja 149197 (liikennekäytössä olevien sähköautojen määrä kasvoi vuodesta 2021 vuoteen 2022 95,8 % ja ladattavien hybridien määrä 35,1 %) ja Tampereella 31.3.2023 sähkökäyttöisiä (täyssähkö ja ladattavat hybridit) liikennekäytössä olevia henkilöautoja 7293.

EU: direktiivin 2014/94/EU mukaan suositus on, että sähköautojen julkisia latauspisteitä tulisi olla yksi kappale 10 sähköautoa kohti eli Tampereella tulisi tällä hetkellä olla n. 730 julkista latauspistettä. Traficomin 13.10.2022 päivätyn Liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin nykytila -taustamuistion mukaan Tampereella on yhteensä 224 lautauspistettä 1000 täyssähköautoa ja ladattavaa sähköautoa kohti eli 2,24 latauspistettä 10 sähköautoa kohti. Lisäksi EU:n ns. rakennusten energiatehokkuusdirektiivissä 2018/844 sekä laissa rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä (733/2020) on säädetty sähköautojen latausverkon toteuttamisesta.

Tampereen sähköautojen latauspisteiden yleissuunnitelmassa on huomioitu Kaupungin kiinteistöjen sähköautojen latausverkosto, mutta koska laajempi sähköinfrastruktuurin toteuttaminen vaatii muun muassa turvallisuusseikkojen huomioimista ja yleensäkin erilaisten toimijoiden tarpeiden huomioimista, tulee sähköautojen latausverkoston suunnittelu ja toteutus tehdä koordinoidusti, jotta saavutetaan kaikkien näkökulmasta mahdollisimman hyvä lopputulos.

Virallinen kuvaus

Määritellään, miten mahdollistetaan sähköautojen latausverkoston laajentuminen kaupungin kiinteistöillä ja selvitetään kaasutankkausasemien potentiaaliset paikat yleiskaavoituksen energiaselvityksessä.
(Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartan mukaisesti)

Lue lisää

  • Kustannukset 2023-2030

    virkatyötä tai < 100 000 €

Yhteenveto ja yhteystiedot

Aikajänne

Toteutetaan aikavälillä 2021 - 2025

Hillintä ja sopeutuminen

Toimenpidekokonaisuus

Tietoja päivitetty 30.01.2024