Hyppää sisältöön

1.2.2Tiivistymispotentiaali raitiotievyöhykkeen ulkopuolella

Eteneminen

  • Ei aloitettu

  • Suunnittelu

  • Toteutus

  • Valmis

Aikataulussa

Tietoa tiivistymispotentiaalista on tuotettu runsaastikin, mutta tietoa tarvitaan lisää ja päivitettynä, koska rakentamista tehdään raitiotievyöhykkeen ulkopuolellekin.

Kuvaus

Tampereella on vuonna 2011 julkaistussa Yhdyskuntarakenteen eheyttäminen Tampereella (EHYT) -hankkeen loppuraportissa tietoa yhdyskuntarakenteen tiivistymispotentiaalista raitiotievyöhykkeen ulkopuolisella alueella; erityisesti on huomioitava EHYT-raportin "6 yhteenvetokartat"-luvun kartat 6.1 eheyttämiskohteet (1 kartta) ja 6.3 eheyttämiskohteet liikkumisvyöhykkeillä 2015 ja 2030 (2 karttaa). Raportin julkaisemisen jälkeen Tampere on kasvanut merkittävästi, muun muassa väestö kymmenillä tuhansilla ihmisillä.

Muun muassa yleiskaavatyössä on kasvua huomioitu esimerkiksi toteuttamalla vuonna 2022 kaupunkirakenteen sekoittuneisuuden seurantamittari, jolla seurataan kantakaupungin ja aluekeskusten toiminnallista sekoittuneisuutta luokittelemalla alueita asumisen, työn ja vierailun toimintojen sekoittuneisuuden mukaan - sekoittuminen luo parhaimmillaan elävää ja vetovoimaista ympäristöä ja parantaa tällöin yhdyskuntarakenteen tiivistymispotentiaalia.

Mm. Nyssen, paikkatietoyksikön, yleiskaavoituksen ja Tampereen kaupunkiseudun kanssa on toteutettu avoimesti saatavilla oleva Raitiotie- ja linja-autopysäkkien nousukeskiarvoja -karttataso.

Kaupungin merkittävän kasvun takia tietoa tarvitaan kuitenkin lisää ja päivitettynä.

Virallinen kuvaus

Tuotetaan tietoa yhdyskuntarakenteen tiivistymispotentiaalista raitiotievyöhykkeen ulkopuolisella alueella.
(Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartan mukaisesti)

Lue lisää

  • Kustannukset 2023-2030

    virkatyötä tai < 100 000 €

Yhteenveto ja yhteystiedot

Aikajänne

Toteutetaan aikavälillä 2021 - 2025

Aikajänne

1.1.2019 → 31.12.2025

Hillintä ja sopeutuminen

Tietoja päivitetty 30.01.2024